Overzicht nieuws

Capelle krijgt avondschool voor verstandelijk beperkten

Een avondschool speciaal voor mensen met een verstandelijke beperking is gisteravond in Capelle van start gegaan. Het is de vierde vestiging van Accent Avondschool. "Het is goed voor de sociale contacten."

Tekenen, schilderen, muziek of koken. Mensen met een verstandelijke beperking kunnen allerlei cursussen kiezen. Er zijn ook opleidingen om meer zelfredzaam te worden, of juist om beter te worden in de Nederlandse taal of in rekenen. "Dit is een lang gekoesterde wens en we zijn heel blij dat het nu met hulp van de gemeente en ASVZ is gelukt", zegt Jan van Dijk, directielid van Accent. In Rotterdam zijn al drie plekken waar de avondschool cursussen aanbiedt.

In Capelle is dit nieuw. Het is een aanvulling op het Accent Praktijkonderwijs dat overdrag draait voor kinderen met een laag IQ. Tijdens de avondschool, die elke dinsdagavond open is, zijn mensen van alle leeftijden vanaf 18 jaar welkom. "We zien op onze andere locaties dat de avondschool bijdraagt aan de ontwikkeling van deze mensen", vertelt Van Dijk. "Sommigen zijn heel erg beperkt, dus dan is het lastig om vooruitgang te zien. Maar het is sowieso goed voor de sociale contacten."

De deelnemers werken vaak in een sociale werkplaats en wonen begeleid. "Maar dat is anders dan bij ons. Hier komen ze meer met elkaar in aanraking.” Tussen de mensen die naar de avondschool gaan, kan veel verschil zitten. Voor sommigen is het noodzaak dat zij leren om met geld om te gaan, hoe ze hun boodschappen moeten doen en hoe ze gezond kunnen koken. Aan anderen wordt geleerd hoe om te gaan met agressie, zodat ze zo goed mogelijk mee kunnen draaien in de maatschappij.

Andere mensen zullen bijvoorbeeld eerder baat hebben bij de cursus djembé, waar ze op Afrikaanse trommels muziek maken. "Op de andere locaties hebben we een groep van mensen met een erg laag IQ, tussen de dertig en veertig", vertelt Van Dijk. "Bij hen gaat het vooral om de sociale contacten. Dan is het goed dat ze een beetje bezig zijn. Wat knutselen of breien. De motoriek ontwikkelen kan dan al heel belangrijk zijn."

Hij benadrukt dat de avondschool van het Accent een vorm van onderwijs is, gemengd met de sociale factor. De mensen moeten er plezier in hebben.

Er zijn al veertig aanmeldingen en er wordt gemikt op 65 deelnemers. Wethouder Marc Wilson opende gisteren officieel de avondschool, die net als het praktijkonderwijs aan het Wisselspoor in Capelle zit.

Bron: ADhttps://www.ad.nl/rotterdam/capelle-krijgt-avondschool-voor-verstandelijk-beperkten~abcf2780/

15-03-2019 |